Betekenis: User Interface

De User Interface (UI) is misschien wel 1 van de belangrijkste onderdelen als het op software aankomt. Het is namelijk vrijwel het enige wat de eindgebruiker ziet en waar hij of zij interactie mee aan kan gaan.

De inspanningen van het achterliggende werk zoals de daadwerkelijke ontwikkeling, beveiliging en architectuur van de software kunnen nog zo goed gedaan zijn; als de user interface niet goed is faalt alsnog de gehele software. Je kan dus wel stellen dat goede software valt of staat door de user inerface.  

Een goede user interface moet eenvoudig en dus intuitief in gebruik zijn. Hierdoor is de software gebruiksvriendelijk voor de eindgebruiker en kan deze snel en gemakkelijk het gewenste doel bereiken.

De aspecten van (een goede) user interface

Tijdens het ontwerpen van de user interface is het belangrijk om met een aantal aspecten rekening te houden. De belangrijkste zijn: de navigatie, de toegankelijkheid, de feedback, de lay-out en de consistentie.

user interface

Navigatie

De navigatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de interface. Dit bepaalt namelijk hoe de gebruiker door jouw software op website kan navigeren. Een goede navigatie is intuitief. Om dit te waarborgen is het belangrijk dat er herkenbaarheid is voor de gebruiker. Heeft bijvoorbeeld elke mobiele website een hamburger menu rechtsbovenin? Dan is het verstandig om dit ook te doen; de gebruiker verwacht hem hier immers.

Toegankelijkheid

Er begint steeds meer aandacht te komen voor toegankelijkheid binnen UI. Kort gezegd is dit hetgeen dat er voor zorgt dat iedereen jouw interface kan gebruiken, ongedacht hun capactiteiten of eventuele beperkingen. Afhankelijk van je doelgroep kan je hier dus met een aantal dingen rekening houden zoals het niveau van taal waarin je tekst aanbiedt op je website of software omgeving of bijvoorbeeld de grootte van de tekst.

Feedback

Dit is de manier waarop het systeem reageert bij een gebruiksersactie. Een goede User Interface maakt duidelijk dat een bepaalde actie gelukt is of niet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verzendknop bij een contactformulier. Eenmaal op verzenden geklikt is het voor de gebruiker handig wanneer de interface aangeeft dat het bericht succesvol is verzonden.

Lay-out

De lay-out is de bepaling hoe elementen op het scherm zijn geplaatst en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Je kan hierbij denken aan een knop waarvan je weet dat de gebruiker er waarschijnlijk op wil drukken, zoals de verzend knop uit het vorige voorbeeld. Wanneer deze bijvoorbeeld heel klein is of op een onlogische plek staat kan dit erg verwarrend zijn voor de gebruiker. Ook hier is het advies, kijk naar best practices van grote partijen.

Consistentie

Dit onderdeel is tweeledig. Je kan hier namelijk er voor zorgen dat je eigen user interface consitent is door de hele website of applicatie heen, maar je kan ook consistent zijn aan de UI die jouw doelgroep al kent.

Hierbij kan je denken aan het voorbeeld van het hamburger menu. Wanneer veel websites deze rechtsbovenin plaatsen kan je deze consitentie ook doorvoeren op jouw eigen website. Je doelgroep is immers gewend aan deze consistentie op andere websites die zij al vaker bezoeken.

Verschil tussen User Interface en User Experience

User interface en experience worden vaak in 1 adem genoemd. Niet zo gek, want een goede user interface vloeit voort uit gedegen User Experience werk.

Om te begrijpen wat een user interface precies is is het dan ook handig om te weten wat user experience dan precies inhoud en op welke vlakken deze twee onderwerpen van elkaar verschillen.

In het kort is UI wat je ziet op het podium. UX is al het voorwerk en onderzoek, de repetitites en het oefenen voor de show het podium op gaat. Soms worden de disciplines user experience en user interface  uitgevoerd door verschillende professionals, in andere gevallen heeft 1 persoon de rol van zowel UI als UX. Hoe dan ook; in beide gevallen werken UI en UX nauw samen.  

User Interface

UI is de look van de software. Hier komt dus echt het visuele design van de software bij kijken. Je kan hierbij denken aan de typografie die gebruiks is in de software, het gebruik van kleuren en het ontwerp van de klikbare knoppen.

Het is natuurlijk gewenst dat de gebruiker interactie aan kan gaan met de interface. Om deze reden komt ook het gedeelte: interaction design kijken bij het UI werk. Hierbij kan je denken aan animaties die zichtbaar worden wanneer je over een knop hovert of wanneer je op deze knop klikt.

Ook het consequent doorvoeren van de branding van het merk valt onder de user interface discipline. Alhoewel deze herkenbaarheid ook bijdraagt aan de gebruikerservaring (UX).

User experience

UX is het gevoel wat de gebruiker heeft bij het gebruiken van de software of website. Is de interface daadwerkelijk gemakkelijk om mee te werken? Om dit te waarborgen worden tijdens UX werkzaamheden vaak Persona’s opgesteld. Vervolgens worden op basis van deze persona user flow ontworpen en wireframes gemaakt. Met deze twee zaken kunnen eventueel user tests worden uitgevoerd.

Ook een gedeelte van het interaction design valt onder UX werkzaamheden. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan de plek van waar een knop geplaats moet worden. Een UX’er kan dit tijdens zijn of haar user test bijvoorbeeld testen. Zo kan een uitkomst zijn dat een gebruiker sneller en gemakkelijker klikt op een knop die rechtsboven in beeld staat dan een knop die onder in het midden staat.

Al deze werkzaamheden hebben als doel om de eindgebruiker beter te leren kennen en de uiteindelijke ervaring die zij hebben zo optimaal mogelijk te maken.

Gerelateerde content:

Kennisbank

Datalek: vue bioscopen

Wanneer een bedrijf slachtoffer wordt van een datalek kan dit grote gevolgen met zich meedragen. Dit heeft ook de bioscoopketen VUE ervaren in de zomer van 2023.

Lees verder »