UXLx is een uniek 4-daags user experience event in Lissabon, Portugal, en 2023 was alweer de 14e editie. Dit jaar vond de conferentie plaats van 24 t/m 26 mei. Het event bracht deelnemers van 44 verschillende nationaliteiten samen! Het programma bestond uit verschillende onderwerpen op gebied van design, research & strategy en omvatte op de vrijdag 10 inspirerende lezingen, waarbij Carthago’s UX Designers Nadia en Famke aanwezig waren.
Creative Bootcamp
Stefan Mumaw – Director of Narrative Strategy bij First Person
De ochtend begint voor ons om 09:00 met een Creative Bootcamp. Hij vertelt ons dat creativiteit een skill is die je kan trainen door te oefenen.
“We typically think of creativity as an external force that we don’t control or an artistic talent that we don’t have. The reality is that creativity is a procedural, programmable characteristic of problem solving. It is a habit, and as such, creativity can be trained. We can improve creatively. All of us generate ideas and we do it every day. Some of us generate design or headline ideas for a client or maybe concept ideas for a new program or even activity ideas for our kids. If creativity truly is a habit, if it’s a skill that we can perform, that means we can control our own creative improvement.”\
We worden gelijk “aan het werk” gezet om een lijst ideeën te bedenken voor Happy Meal speelgoed voor kinderen in de tijd van piraten. Een leuk begin van de dag 😊.
Activity-Based Research Interactions
Meena Kothandaraman – Experience Strategist bij twig+fish
Na de hoognodige pauze met koffie en Pastéis de Nata (Portugese custardtaartjes 😍) was het tijd voor een lezing over Activity Based Research van Meena Kothandaraman. Hierin kregen we handvatten en templates die we meteen in ons werk kunnen toepassen en gebruiken! Door activiteiten te doen tijdens gebruikersinterviews, bijvoorbeeld het gebruiken van een empathy map, wordt de druk op de deelnemer verlicht doordat zij rustig kunnen nadenken over hun antwoord. Ook heb je een gelijk notities doordat je deelnemers hun gedachten opschrijven, meer tijd voor jou dus om te luisteren.
Untold AI
Chris Noessel – Senior Design Lead at IBM
In de middag waren er twee praatjes over artificial intelligence (AI), waaronder Untold AI van Chris Noessel. Wat mensen denken over AI, heeft vaak te maken heeft met wat ze weten over AI. En de meeste mensen weten over AI door science fiction! In het onderzoek van Chris Noessel heeft hij 100+ films gekeken waar AI in voorkomt (heel “zware” taak zoals hij zelf zei 😉). En hij heeft onderzocht hoe die films AI presenteren (evil vs. useful servents vs. will eliminate humans…. etc.). En hoe accuraat dit is met wat science denkt over wat AI is en zou moeten zijn. De resultaten heeft hij verwerkt in deze poster
Design Success in Turbulent, Ambiguous Spaces
Chris Avore – Vice President and Head of Design at Northwestern Mutual Insurance
Eén van de meest interessante praatjes vond plaats aan het einde van de dag. Design teams worden tegenwoordig geconfronteerd met veel turbulentie, onvoorspelbaarheid en complexiteit. Denk bijvoorbeeld aan de recente ontslagrondes bij grote bedrijven als Google, Meta & Amazon. Chris vertelde op een heldere en leuke manier over technieken en benaderingen die ontwerpers consequent kunnen toepassen bij bedrijven en binnen hun ontwerpteams, die de kans op succes kunnen vergroten.
Om een voorbeeld uit te lichten: Chris vertelde over een shift van lineair thinking naar circulair thinking: “Yesterday’s solutions are today’s problems”. Door ervaringen uit te werken verder dan het waargenomen begin en eind en het overwegen van herhalende momenten in tijd en gedrag kunnen de problemen die ontstaan door “yesterday’s solutions” misschien voorkomen worden.
“The biggest challenge to businesses right now isn’t uncertainty, but ambiguity—a condition in which the future’s unclear, the past is no help, and we don’t even know what we don’t know”
– IDEO design leaders
Het laatste praatje eindigt om half 6, waarna wij weer terug gaan naar ons appartementje. We hebben nog een weekend voor toeristische activiteiten voor de boeg voordat we weer terug vliegen. Al onze opgedane kennis nemen we mee en gaan we verspreiden onder de Carthago collega’s en binnen het UX Team.